מערך שיעור שני

מערך שיעור

כתות: א'-ב'                     פירות הדר

נושא השיעור: פירות הדר

מטרת העל : הכרת פירות ההדר ומאפייניהם דרך השיר שי מן הפרדס ועבודה מעשית: חקר הפרי.

מטרות כלליות : הילד יכיר את פירות ההדר ואת המאפיינים שלהם.

התלמידים ידעו להבדיל בין פרי הדר לפרי אחר דרך למידת המאפיינים.

התלמידים יכירו את מקום גידול פירות הדר וזמן/עונת צמיחתם.

התלמידים יחשפו לשיר של דתיה בן-דור: "שי מן הפרדס".

מטרות אופרטיביות:  התלמיד יכיר את משפחת פירות ההדר.

התלמיד יכיר את מאפייני פירות ההדר, לדוגמה: צבע, טעם ,ריח ועוד.

התלמידים יקבלו פירות הדר ויחקרו בזוגות, כל פרי ופרי שיקבלו על פי קריטריונים שיקבעו מראש בדף עבודה.

מטרות התנהגותיות: התלמיד יהיה שותף פעיל בדיון שיתקיים בכיתה.

התלמיד יעבוד בשיתוף פעולה עם בן זוגו במשימה שיתבקשו.

התלמיד ילמד להשאיר אחריו סביבה נקייה ומסודרת.

התלמיד יפנים את חשיבות הזהירות הכרוכה בעת משימות מסוג חיתוך קליפה ושימוש בכלי עבודה.

פעילות דרך חושים- הבנת החשיבות שקיימת בחוש האדם, חיוניותה והכרת הטוב מכך.

מטרות ריגושיות: התלמיד יפנים את תרומת פירות ההדר לבריאות ואת שימושם בחיי היום יום.

התלמיד ילמד בדרך חוויתית ויחוש הנאה מכך.

התלמיד יהנה מטעימת הפרי/הנוזל שבו, מן הריח וממישוש קליפתו/ תוכנו.

איך אפשר בלי

פתיחה:

15 דקות

בפתיחת השיעור אשמיע לילדים את השיר "שי מן הפרדס"/דתיה בן-דור דרך סרטון ואבקש מהם לסמן בהשמעה שנייה את כל הפירות הנזכרים בשיר, אערוך דיון כיתתי האם מדובר בפירות מסויימים, מה המשותף לכולם?

אחבר זאת לתמונות של פירות אותן אתלה על הלוח וביניהן, פירות הדר, אפנה שאלה לכיתה מה המשותף בין כל התמונות שעל הלוח ומה הקשר בינן לבין הפירות המוזכרים בשיר?

לאחר שהכיתה תענה שהמשותף הוא :כולם פירות, אשאיר על הלוח רק את התמונות של פירות ההדר, ואשאל מה המכנה המשותף בין הפירות שנשארו? לאיזה משפחה הם שייכים? האם מישהו מכיר מאפיינים משותפים לכל פירות ההדר?

דרך ההוראה : במליאה מול הכיתה, אשאל שאלות.

אמצעי המחשה: תמונות של פירות.

שיקול דעת פדגוגי בבחירה: את הפירות כל הילדים מכירים ולכן מדובר בנושא שידבר אליהם, בנוסף המחשה דרך תמונות היא תמיד המחשה שמלכדת עיניים אל אותה התמונה.

איך אפשר בלי

גוף:

20 דקות

 כדוגמה לפרי הדר נאזין לשיר של דתיה בן דור הנקרא "שי מן הפרדס", לאחר מכן, אקריא את השיר ונערוך דיון סביבו? מי רוצה לומר לנו מהו נושא השיר? אילו פירות מופיעים? מדוע דווקא אותם הפירות? פרדס, למה דווקא פרדס? אחלק לילדים פירות הדר מסוגים שונים ואבקש לעבוד בזוגות, דרך כלי עזר שהוא בעצם דף העבודה, באמצעותו יאפיינו את הפירות על פי : צבע, גודל, פלחים, טעם וכו'. כל זוג יאפיין את הפרי שלו ובסיום  זוג שירצה יציג את הממצאים שלו לגבי אותו הפרי.

דרך ההוראה: היחשפות והאזנה לשיר תהיה במליאה ולאחר מכן הילדים יעבדו בזוגות.

שיקול דעת פדגוגי בבחירה : הצגת טקסט ספרותי על מנת, ליצור קשר רציף בין החומר הנלמד לנושא הסובב , לאחר מכן עבודה בזוגות על מנת ליצור עבודה חברית בקבוצה, ליצור שיח בין הילדים, ללמד אותם למידת עמיתים.

אמצעי המחשה: פירות מוחשיים וטבעיים.

פירות הדר שיחולקו לצוותים: תפוז, קלמנטינה, לימון, אשכולית, פומלה.

דף עבודה שלפיו יעבדו הצוותים.

איך אפשר בלי

סיכום:

10 דקות

סיכום דרך חידות הקשורות לנלמד בשיעור.

שיקול דעת  פדגוגי בבחירה – וידוא הבנה של כל החומר הנלמד דרך חקר הפרי בצוותים הקטנים במצגת עם תמונות וצבעים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s