מערך שיעור ראשון

מערך שיעור 

קהל היעד: כתה ב'

המטריה הגדולה

נושא השיעור: חריזה בסיפור

מטרת על:

  1. הכרת מאפיין האומנותי / ספרותי – חריזה דרך קריאה ולימוד הסיפור "המטריה הגדולה של אבא"/ לוין קיפניס.

 מטרות כלליות:

היכרות עם המושג חריזה מעולם הספרות.

התלמידים יכירו את מאפייני החורף המוזכרים בסיפור.

 מטרות אופרטיביות:

התלמידים יבינו את הסיפור  המטריה הגדולה של אבא תוך שימוש במושג חריזה ברצף של תמונות, מילים והמחזה.

הבנת חשיבות השימוש באמצעים אמנותיים בתוכם נכללת החריזה.

מהו אמצעי אומנותי, לשם מה נועד? ומדוע כ"כ חשוב להשתמש בו?

התלמידים יעשירו את אוצר המילים תוך כדי שמיעת הטקסט והבנתו.

 מטרות התנהגותיות:

התלמיד יהיה שותף פעיל בדיון המתקיים בכיתה ויביע דעה אישית באמצעות שאלות שנפנה לכיתה כמו:

מה הבינו מהסיפור? מה אהבו בסיפור? מי הן הדמויות המוזכרות?

התלמידים יצביעו על מנת לקבל את רשות הדיבור- פיתוח דיון באופן תרבותי.

התלמיד יבצע את הפעילויות והמשימות המוטלות עליו לפי הנחיות ברורות שיתקבלו מאיתנו.

 מטרות ריגושיות:

התלמיד יבין את משמעות חשיבות שיתוף הפעולה ודאגה לזולת בעתות מצוקה.

התלמיד יפנים את מהות ההווי השיתופי והקולקטיבי, אכן נעים וטוב יותר להתחבר ולהתחבר.

התלמידים יביעו את דעתם האישית.

התלמידים ישתפו במקרים אישיים בהם נתקלו בצורך לקבל/לתת סיוע לאחר.

 

מהלך השיעור:

פתיחה: 15  דק'

סיפור והמחזה של "המטריה הגדולה של אבא".

 גוף: 15 דק'

דיון על תוכן הסיפור:

מדוע לדעתכם בחרנו לספר סיפור זה?

אילו מאפייני חורף מוזכרים בסיפור? מי רוצה לתת דוגמא למאפיינים שאינם מוזכרים בסיפור?

איזה מעשה טל בוחר לעשות ולשם מה? איך אתם הייתם נוהגים אילו עמדתם במקומו?

המושג ערך וחשיבותו- בסיפור זה ערך החברות והעזרה לזולת מהווה חלק מרכזי ומהותי.

מדוע חשוב כ"כ לעזור למי שנתון בקושי/בעיה?

מלבד החשיבות של עזרה, נדבר עם התלמידים על העובדה שלעתים אכן נחמד להיות לבד אך בשניים זה נחמד כפליים- פעולה עם חברים, גיבוש חברתי אילו דברים חיוביים וכדאי לאמץ אותם.

 חזרה על המילים המתחרזות באינטונציה לשם הדגמת והדגשת הנושא בתוך הסיפור , לאחר מכן לשאול את הילדים, מדוע לדעתם הדגשנו דווקא מילים אלו? מי יודע איך נקרא מושג זה בספרות? מדוע לדעתם חשוב שתהיה חריזה בסיפור? במה היא תורמת?

הסבר על המושג חריזה והצגת דוגמאות בפני התלמידים

 פעילות : יצירת טיפות גשם שיתלו בכיתה, מחוטים שירדו ממטריה גדולה.

כל תלמיד יקבל חצי דף עליו תהיה מצוירת טיפת גשם גדולה, התלמיד יגזור מסביב ויכתוב צמד-חרוזים מתוך הסיפור/מילה המתחרזת לאחד מאפייני החורף, לדוג': בתיה-אמבטיה/ מגפיים/שמיים וכד', הילד יכתוב את שמו, יצבע ויאייר.

בסוף הפעילות נאסוף את טיפות הגשם ונתלה אותן על חוטים שירדו ממטריה גדולה, אותה נתלה בצד הכיתה, כך יתקבל תוצר קבוצתי אשר מסמל באופן אישי את העשייה של כל תלמיד ותלמיד בנוסף יתקבל סיכום ויזואלי לנלמד בכיתה.

 סיום: 10דק'

סיכום המושג חריזה באמצעות הפניית שאלות סיכום :

מי רוצה להגיד לנו על איזה נושא דברנו היום?

איך נדע לזהות מהו חרוז?

מה זה חרוז? תן דוגמא לחרוז…

מי רוצה לומר מילה שמתחרזת לשמו הפרטי?

מדוע חשוב להשתמש בחרוזים בסיפור?

 חריזה:

אמצעי אומנותי לשם קישוט השיר, חזרה על צליל דומה בסופי מילים או חזרה של תנועות. מטרת החריזה לייפות את השיר כדי שלא יהיה משעמם, שנמשיך לקרוא וזה ימשוך אותנו הלאה הלאה עד לסוף הסיפור, סיבה נוספת היא, למשוך תשומת לב לשורה מסוימת, לחידוד רעיון/מסר בשיר, כדי שיהיה קל יותר לזכור   בדר"כ אמצעי זה בא לידי ביטוי יותר בשירים או בסיפורי ילדים קצרים ולא בסיפורים ארוכים. בסיפור זה מטרת החריזה היא חווית הקריאה לילדים הקטנים, בכך שישנה חריזה דבר אשר גורם לקורא לרצות לקרוא ולאהוב זאת, זה הופך להנאה/ לסיפור חוויתי. דבר נוסף, הדגשת הדמויות והבלטתם, באמצעות צימוד מילה המסתיימת  באותו הצליל של שם הדמות, כך, קל יותר לזכור את הדמויות, ובדרך זו בעצם מתבטא הרעיון המרכזי ערך החברות והעזרה לזולת- טל החברותי, רוצה לעזור לכמה שיותר חברים, הוא מזמין אותם אחד- אחד להיכנס תחת מטרייתו.

 החרוזים:

 טַל – תַּלְתַּל

אִילָנָה- בָּנָנָה

בַּתְיָה- אַמְבַּטְיָה

יוֹסֵפָה- יְחֵפָה

דְּרוֹר- צִפּוֹר- קֹר- חֲמוֹר

אֶפְרַיִם- לְחָיַיִם- מַגָּפַיִם-מַיִם

 מִטְרִיָה- חַבְרַיָּה

 שורקת- צועקת- צוחקת- שותקת

רעם-פעם

אדון-גנון

גדר-להסתתר

אפרים- ידיים

בינתיים-שמיים- עיניים

גדול-מחול

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s